Smarriga muffins

Några som frågat om muffinsarna jag gjorde till Alvas kalas så tänkte dela med mig av dom här. Receptet kommer ursprungligen från dagensmuffins.se men jag har mixat till det lite. Frostingen och dekorationen kan man ju göra som man vill med. Det är bara fantasin som sätter stopp sörru :) Själv glömde jag köpa det jag hade tänkt ha till dekorationen. Men dom blev ju goda ändå!





Kladdkakemuffins med grädde!

3 ägg
3 dl socker
2 tsk vaniljsocker
2,25 dl mjöl
0,75 dl kakao
150 g smält smör

Rör ägg och socker poröst. Tillsätt resten av ingredienserna. Klicka ner i muffinsformarna! Gräddas i ca 15 min i 160°C (beror på ugn, de ska ju vara smetiga). Vispa grädde och spritsa på när de svalnat (finns ju spraygrädde för den lata bagaren ;) ) Jag dekorerade med minimarshmallows.







Bananmuffins med rosa frosting! ca 12 st

150 g smör
2 dl socker
2 ägg
1 tsk vaniljsocker
1/2 dl mjölk
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
2 bananer

Sätt ugnen på 200°C. Vispa smör och socker pösigt. Rör i äggen. Tillsätt vaniljsocker och mjölk. Blanda mjöl och bakpulver och rör i smeten.  Mosa bananerna och tillsätt i smeten. Fyll formarna med smeten. Grädda mitt i ugnen i ca 15 min.

Frosting

60 g smält smör
1 pkt philadelphia
1/2 pkt florsocker
några droppar röd karamellfärg

Vänta tills muffinsen svalnat innan du brer på frostingen!


Dessa kartongliknande formar kommer från Åhléns.


Kommentarer:

1 Annso:

skriven

Låter supersmarrigt, måste testa!

Kram

Kommentera här: