Kärleksmums







Klassiska mockarutor även kallade kärleksmums går alltid hem.

ca 15-30 st beroende på hur stora rutor man skär

Ingredienser 

150 g smör
2 st ägg
3 dl strösocker
3 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
2 msk kakao
1,5 dl mjölk
4,5 dl vetemjöl

Glasyr

50 g smör
3 msk starkt kaffe
1 msk kakao
2 tsk vaniljsocker
3 dl florsocker


Garnering

1-2 dl kokosflingor


Gör så här
:

Smält smöret/margarinet och låt svalna.

Vispa ägg och socker pösigt med elvisp.

Tillsätt bakpulver, vaniljsocker och kakao. Kakaon kan siktas om den är klumpig. Vispa snabbt ihop med elvisp.

Tillsätt sedan mjölk, vetemjöl och det smälta matfettet. Vispa försiktigt snabbt ihop till en jämn smet med elvisp på lägsta hastighet.

Bred ut smeten i en form ca 40 x 32 cm med minst 3 cm hög kant som du antingen smörjt med matfett och bröat med ströbröd eller kokosflingor eller också klätt hela formen med bakplåtspapper.

Grädda i nedre delen av ugnen i 225 grader i 10-15 minuter.

Gör glasyren. Smält smör eller margarin i en kastrull. Rör ner kaffe, kakao, vaniljsocker och florsocker till en jämn smet.

Bred glasyren över kakan medan glasyren fortfarande är varm. Strö över kokosflingor.

 Låt stå och stelna. Skär kakan i fyrkantiga bitar.

Kommentarer:

1 Annso:

skriven

Gott det ser ut!

Ja, jag har haft tur som bara har fått en bebiskula. Men jag vill inte rasa lika mycket i vikt som jag gjorde när jag ammade Devin. Jag tittade på kort från förra sommaren och jag såg sjuklig ut på vissa av dem. Ha en toppenpåsk! Kramis

Kommentera här: