Dajmkladdkaka

Här kommer det mumsiga receptet!
Tänk dock på att tiden i ugnen kan variera. Som sagt, jag glömde min där inne i typ 10-15 min och den var ju fortfarande kladdig så ha lite koll. Och den blir ju allra kletigast och godast om den får stå i kylen några timmar innan man lägger på grädden och serverar.

Lycka till! :)

Det här behöver du:

4 dl   strösocker   
3 st   ägg
1 dl   kakao
1 tsk   vaniljsocker
1 krm   salt
150 gram   smör
2 dl   vetemjöl

Dajmgrädde
2 dl   grädde
1 msk   kakao
1 msk   florsocker
2 st   dubbeldaim

Romantisk Dajmkladdkaka

Gör så här:

1. Sätt ugnen på 150 grader.

2. Smörj en bakform (ca 24 cm i diameter) med smör och häll ner kokosflingor så att sidorna täcks.

3. Rör ihop socker och ägg. Blanda kakao, vaniljsocker, mjöl och salt. Rör ner smält smör och blanda i vetemjöl till sist. Bred ut smeten i bakformen.

4. Grädda mitt i ugnen i ca 35 min. Låt kakan svalna och pudra över lite florsocker.

5. Dajmgrädde: Vispa grädden tills den får mjuka tippar. Sikta ner kakao och florsocker och rör om. Hacka dajmen grovt och rör ner. Bred ut toppingen på den avsvalnade tårtan. Dekorera med strössel om du vill!


Receptet hittade jag på www.tasteline.se  

Kommentarer:

1 Annso:

skriven

Tack för receptet!

2 Anna:

skriven

Det var det lilla!

Lycka till! :)

Kommentera här: