Syrlig citronkladdkaka

Att baka med citron gör det så syrligt och gott. Jag är ett stort fan av kladdkaka och prövade att byta ut chokladen mot en citron. Idag testade jag ett enkelt recept med ingredienser man oftast har hemma.

Recept:
1 st citron
150 g smör
2 st ägg
2 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
1,5 dl vetemjöl

Gör så här;
1. Sätt ungen på 150 grader. Smöra och bröa en form med löstagbar kant. Smält smör och låt svalna.

2. Tvätta och torka citronen, riv skalet och pressa ur saften. Vispa ägg och socker vitt och fluffigt. Tillsätt vaniljsocker, citronsaft och skal, vispa på lägsta hastighet.

3. Tillsätt smör och mjöl, vispa ihop och häll smeten i formen. Grädda mitt i ugnen i ca 30 min.

Servera med tex grädde, vaniljglass, lakritssås eller bara pudrat florsocker.
Jag hade inget strösocker hemma utan använde mig av sukrin (sötningsmedel) som gick minst lika bra!

 

Kommentarer:

1 Therese :

skriven

Den lät god! Måste provas nån gång i sommar :)

Kommentera här: